NIBC heeft haar volledige hypotheekadministratie uitbesteedt aan Stater en Quion. Deze enorme hoeveelheid aan klantdata, die beide partijen maandelijks bij NIBC aanleveren, is afwijkend in content en format. Daarnaast bevat de data regelmatig onjuistheden en of ontbreken er velden. Binnen NIBC is er één medewerker in staat om de data handmatig te controleren, te verwerken en erop te rapporteren. Deze werkwijze zorgt voor ongewenste operational risks en inflexibiliteit bij wettelijke wijzigingen en verbeterinitiatieven.
Er is een roadmap uitgetekend die in 2,5 jaar moet leiden tot:
Eind 2014 is het ODS (datawarehouse) en BO Universe (reporting facility) geïmplementeerd en kort daarna volgde het financial sub-ledger binnen MIS (Management Information System). Begin 2015 vond de uitrol plaats van securitisatie rapportage tool PRoMMiSe. De laatste interfaces, data rationalisatie en integratie van de historische hypotheekdata, zijn in de nazomer van 2015 gerealiseerd.
De gerealiseerde oplossing heeft vooral veel kwalitatieve baten: verlaging van het operationele risico, toename van data beschikbaarheid- en toegankelijkheid, elimineren van vele foutgevoelige/handmatige processen, verkrijgen van medewerkers inzicht in data management, governance- en business rules, en een verlaging van applicatie management kosten.