In mei 2015 is er een nieuwe pensioenwet aangenomen. De nieuwe pensioenwet schrijft voor dat uiterlijk 1 juli 2016 de ‘Startbrief’ vervangen moet worden door Pensioen 1-2-3. Pensioen 1-2-3 biedt ‘gelaagde’ informatie aan nieuwe deelnemers over de pensioenregeling. Het kenmerk van Pensioen 1-2-3 is het werken met voorgeschreven iconen en teksten. Laag 1 van Pensioen 1-2-3 wordt actief verstrekt aan nieuwe deelnemers en geeft een samenvatting van de pensioenregeling. Door deze opzet wordt het voor een (potentiële) nieuwe deelnemer veel makkelijker om verschillende pensioenregelingen met elkaar te vergelijken en een oordeel te vormen over de kwaliteit van de regeling.
Belangrijkste doel van het project Pensioen 1-2-3 was het uitvoeren van de business analyse ten behoeve van de scope en doelstelling Pensioen 1-2-3, uitwerken deliverables en monitoren status deliverables.
Als eerste is geanalyseerd in hoeverre gemaakte keuzes in de High Level Business Case (HLBC) houdbaar waren. Nadere analyse leerde dat het beter was om op dit moment alleen de website te gebruiken voor Pensioen 1-2-3 en niet het deelnemersportal. Vervolgens hebben we een minimum scenario uitgewerkt voor Pensioen 1-2-3. Afstemming georganiseerd voor de verschillende afdelingen, ‘dummy’s Pensioen 1-2-3 ’ uit laten werken voor de verschillende regelingen. Daarnaast hebben we framework opgezet voor review en een audittrail voor deliverables.
Door een goede analyse te maken van de HLBC en te focussen op het ‘minimum scenario’ is Pensioen 1-2-3 bij deze pensioenuitvoerder tegen minimale kosten ruim voor de wettelijke deadline geïmplementeerd. Daarnaast is het gelukt de verschillende stakeholders op één lijn te krijgen, zodat de Pensioen 1-2-3’s voor de verschillende pensioenregelingen waar mogelijk geharmoniseerd zijn.