Onze klant, een financiële dienstverlener, heeft haar volledige hypotheekadministratie uitbesteed aan 2 externe partijen. De enorme hoeveelheid aan klantdata die beide partijen maandelijks bij de klant aanleveren, is afwijkend in content en format. Daarnaast bevat de data regelmatig onjuistheden en/of ontbreken er velden. Binnen onze klant wordt de data handmatig gecontroleerd, verwerkt en gerapporteerd. Deze werkwijze zorgt voor ongewenste Operational Risks en inflexibiliteit bij wettelijke wijzigingen en verbeter initiatieven.
Er is een Roadmap uitgetekend die in de komende 2,5 jaar moet leiden tot een centrale hypotheekadministratie, een reporting facility voor alle medewerkers en consistente data downstream naar alle hypotheek gerelateerde systemen. In oktober 2014 is het datawarehouse en BO Universe (reporting facility) geïmplementeerd, in december 2014 volgde het financial sub-ledger binnen MIS (Management Information System) en in februari 2015 de uitrol van de securitisatie rapportage tool PRoMMiSe. De laatste interfaces, data rationalisatie en integratie van de historische hypotheekdata, volgen in september 2015.
De gerealiseerde oplossing heeft vooral veel kwalitatieve baten; verlaging van het operationele risico, toename van data beschikbaarheid en toegankelijkheid, elimineren van vele foutgevoelige/handmatige processen, medewerkers inzicht in data management, governance en business rules.