Een grote pensioenverzekeraar heeft de persoonsgegevens die ze gebruikt in haar pensioenadministratie gekoppeld met de persoonsgegevens zoals ze voorkomen in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Op basis van deze vergelijking ontstond een goed beeld van de datakwaliteit van de pensioenadministratie met betrekking tot de gebruikte persoonsgegevens. De verzekeraar is één van de eerste partijen in de markt die haar analyse van de datakwaliteit niet baseerde op een steekproef maar op de volledige vergelijking van de portefeuille. In dit project was de belangrijkste taak een business analyse op basis van deze vergelijking uit te voeren en vervolgens het prioriteren en organiseren van de ‘data-cleaning’.
Als eerste is het concept ‘Datakwaliteit’ doorvertaald naar de systeemarchitectuur en naar de processen. Kenmerk van dit concept is dat alle nieuwe persoonsgegevens schoon (dus na check GBA) opgenomen worden in de pensioenadministratie en dat de schoning van foute bestaande persoonsgegevens maar één keer nodig is. Vervolgens is de data-cleaning geïsoleerd van het bestaande proces en is een auditstraat ingericht om de voortgang te monitoren.
Door de instroom van foutieve persoonsgegevens te voorkomen en bestaande foutieve persoonsgegevens te corrigeren heeft deze verzekeraar enorm kunnen besparen op kosten van herstelmutaties en kon de automatiseringsgraad van de mutatieverwerking verder verhoogd worden. Daarnaast voldoet de verzekeraar veel beter aan de steeds hogere eisen die externe partijen (o.a. toezichthouders, herverzekeraars) gesteld worden aan de kwaliteit van de pensioenadministratie.